Vardagsperspektiv på förskolans verksamhet

Sammanfattning av text

I den första texten beskriver författaren vardagen i tre olika verksamheter, förskola, förskoleklass och grundskola. Verksamheterna arbetar både gemensamt och individuellt.

Alla börjar dagen med en samling. De går igenom vad det är för dag och datum, vem som har namnsdag och vad som ska hända när de slutar mm. Efter samlingen är det fri lek för förskolan.

Författaren beskriver förskolans sk. ”vardagsrutiner” som inbegriper toalettbesök, matrutiner och tambursituationen. Pedagogerna har planerat en struktur runt dessa. Författaren beskriver vidare hur en samling kan se ut i förskolan, hur pedagogerna stimulerar barnen på olika sätt för att utveckla språket.

Pedagogerna beskrivs som respektfulla, tålmodiga och resonerande i sitt bemötande mot barnen.

 

I den andra texten diskuteras pedagogens ansvar att integrera barnet i lärandet och att se det som en kompetent individ. Författaren belyser också problematiken med individen kontra gruppen. Vad avgör om vissa barn ska få mer tid än andra barn?

Författarna understryker vikten av leken i lärandet. Lärarens roll skall vara att stödja men inte störa. När barnen leker är de inne i barnens lekvärld där det inte finns några begränsande vuxna.

Författarna menar att det är viktigt att lärandeprocessen är spännande och lustfylld för barnen. Att på ett kreativt sätt integrera lärandet i vardagen så det blir intressant och roligt.

Barn har olika sätt att lära sig saker. Genom samspel med andra, imitation och kommunikation.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s